Ahlam Chemlali modtager Eliteforsker-stipendium

Lagt online: 21.02.2023

Migrationsforsker, ph.d.-studerende Ahlam Chemlali, Global Refugee Studies (GRS) har mandag 20. februar 2023 fået et af de prestigefyldte EliteForsk-rejsestipendiater fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Af Charlotte Tybjerg Sørensen, kommunikationsmedarbejder
Fotos: Privat

Ahlam Chemlali forsker i migration og global orden og er indskrevet på Institut for Politik og Samfunds ph.d.-program samtidig med, at hun er til daglig ansat på Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS), hvor hun arbejder med at undersøge vold, køn og migranters vilkår i Nordafrika. Hun har blandt andet lavet etnografisk feltarbejde i Tunesien og ved den libyske grænse, hvor hun har interviewet både migranter, grænsepoliti og kystvagt, humanitære aktører og EU-diplomater. Tidligere har hun blandt andet arbejdet som programleder med forskningsopgaver for DIGNITY - Dansk Institut mod Tortur.

Og det var da også under feltarbejde i Tunesien, at hun fik besked om, at hun havde fået tildelt rejselegatet.

- Jeg kan ikke logge på min AAU-mail, når jeg er i udlandet, så det var faktisk først 14 dage senere, da jeg kom hjem igen, at jeg så mailen med den gode nyhed, fortæller Ahlam Chemlali.

Steffen Bo Jensen, professor og vejleder

Gæsteforsker på UCLA

Rejselegatet er på 200.000 kroner og skal bruges på et fire måneders ophold på det meget anerkendte University of California, Los Angeles (UCLA). Her skal Ahlam Chemlali være ’visiting guest researcher’, tilknyttet et af verdens førende forskningscentre inden for international migration.

- Jeg vil bruge opholdet til at udvide mit forskningsnetværk inden for køn, vold og migration, og jeg ser frem til at få feedback på min forskning, præsentere min teori og udvikle mig – i det hele taget suge så meget til mig som overhovedet muligt, lyder det forventningsfuldt fra Ahlam Chemlali, som allerede flytter til den amerikanske vestkyststat i begyndelsen af marts 2023 sammen med sin familie.

Håndtryk og blomster fra uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund til Ahlam Chemlali ved EliteForsk-prisoverrækkelsen 20. februar. I midten ses Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary.

- Fabelagtig feltarbejder og analytiker

For professor Steffen Bo Jensen, som er vejleder for Ahlam Chemlali, var der ingen tvivl om, at hun skulle indstilles til EliteForsk-Rejselegatet.

- Ahlam har en fantastisk evne til at få folk til at stole på sig og indleve sig i andre menneskers liv, som gør hende til en fabelagtig feltarbejder og analytiker. Rejselegatet vil styrke og muliggøre, at en dygtig og talentfuld forsker som Ahlam vil kunne udvikle sit potentiale endnu mere, end det allerede er tilfældet, og blive en førende migrationsforsker i Danmark og internationalt, siger han.

Stipendiaterne blev overrakt ved Eliteforsk-prisuddelingen, som fandt sted i København 20. februar. De blev overrakt af HKH Prinsesse Mary ved et festligt arrangement, hvor der var taler af blandt andre uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund og diverse musikalske indslag.

Fakta: Ahlam Chemlalis ph.d.-projekt

• Ahlam Chemlalis ph.d.-projekt hedder Gendered Border Violence: Life and Death in Transit. Heri undersøger hun, hvordan kvindelige migranter fra især Vestafrika forsøger at overleve og skabe et liv for dem selv og deres familier i et voldeligt Nordafrikansk grænseland.
  • Projektet er teoretisk innovativt og kombinerer feministisk geopolitisk teori, migrationsstudier og voldsteorier. Disse forskningsfelter er ofte blevet analyseret separat, men bringes i projektet i dialog - med henblik på at nytænke migrationsforskning i et kønsperspektiv.

Fakta: EliteForsk-rejsestipendier

• Et EliteForsk-rejsestipendium er på 200.000 kr. og skal bidrage til, at meget talentfulde ph.d.-studerende kan få længerevarende studieophold ved de allerbedste forskningsmiljøer i verden. Der uddeles op til 20 EliteForsk-rejsestipendier årligt.
  • Universiteter og øvrige ph.d.-gradsgivende institutioner kan indstille et bestemt antal kandidater til rejsestipendierne. Institutionernes indstillinger vurderes af bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond, der udvælger og indstiller de ph.d.-studerende til uddannelses- og forskningsministeren.

Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet